Halaman

2 Oktober 2018

PERMAINAN YANG SESUAI DAN SELAMAT UNTUK BAYI BAWAH SETAHUN

PERMAINAN YANG SESUAI DAN SELAMAT UNTUK BAYI BAWAH SETAHUN



Assalamualaikum...

Apa permainan yang sesuai dan selamat untuk bayi bawah setahun. Bayi umur macam tu tak boleh bagi permainan seberangan kan.? Bahaya untuk bayi.

Bermain adalah aktiviti untuk kanak-kanak. Bukan sahaja untuk mengisi waktu si kecil,tetapi turut membantu perkembangan fizikal dan mental anak.

Sebagai ibu bapa, anda pasti dapat memilih permainan yang sesuai dengan umur anak kerana pada setiap tahap umur, si kecil biasanya mempelajari sesuatu yang baru.

Berikut adalah panduan usia bijak bagaimana anak bermain dan permainan yang bukan sahaja untuk keseronokan tetapi juga membantu kanak-kanak memahami dunia, belajar kemahiran sosial, emosi serta merangsang otak mereka.

PERMAINAN DARI KACA MATA BAYI

*Tahun pertama dalam kehidupan seorang bayi adalah tentang penerokaan. Bayi menggunakan 5 deria untuk belajar tentang dunia baru yang menarik di keliling mereka.

*Adakah objek rasa keras atau lembut? Melekit atau kasar?. Apa yang berlaku jika saya jatuhkan ia? Kebanyakkan permainan akan dimasukkan ke dalam mulut mereka untuk rasa atau objek dibaling, digoncang dan menjatuhkan.

*Apabila kemahiran motor baru bayi anda telah berkembang, permainan menjadi lebih tersusun dan kompleks sebagai contoh:

-usia 4 bulan
🔸bayi mula mencapai dan memahami objek seperti permainan kerincing.

-usia 6bulan-7bulan
🔸permainan itu boleh dipindahkan antara tangan.

-sekitar 9bulan
🔸kekuatan genggaman bayi baru berkembang dan memudahkan bayi untuk mengambil objek yang lebih kecil seperti blok dan lain-lain permainan yang sesuai dengan umur mereka.



PERMAINAN UNTUK BAYI






1)Objek yang mengeluarkan bunyi dan tergantung. 

▫Objek menari di atas kepala bayi sambil berbaring di katil-katil bayi merangsang penglihatan dan membangunkan tahap tumpuan. Ditemani pula dengan alunan muzik yang lembut untuk tingkatkan perhatian mereka.



2)Cermin

Pada mulanya, bayi anda akan terpesona dengan muka yang berubah-ubah dengan melihat ke dalam cermin. Dari masa ke masa, bayi anda akan menyedari bahawa itu semua adalah pantulan imej mereka sendiri. Apabila ini berlaku, bayi mula belajar tentang penemuan baru seperti belajar tentang bahagian-bahgian badan mereka.






3)Gelung dan kon

▫Satu permainan klasik dengan kon dan gelung besar berwarna-warni dengan saiz berbeza. Permulaannya bayi anda pasti memasukkan gelung ke dalam mulut mereka untuk merasa. Kemudian mereka membangunkan kemahiran motor halus dengan meletakkan gelung ke dalam kon.

▫Dengan permainan ini juga bayi anda boleh belajar tentang warna dan nombor sambil bermain.



4)Permainan tolak tarik

▫ Permainan ini dapat membantu anak anda dengan keseimbangan dan perkembangan otot si kecil.Semakin bayi menolak dan menarik, semakin baik untuk membina otot berjalan dan berlari.




5)Buku bacaan

▫ Anda dapat memperkenalkan beberapa buku bacaan dengan gambar yang berwarna-warni. Meskipun, anak tidak begitu memahaminya tapi dapat melihat dan mendengar apa yang sedang anda buat. Ini juga memberikan pendedahan tentang warna yang menarik pada anak anda. Memahami bentuk yang berbeza selain memupuk sikap suka membaca dari kecil.


Menurut Mr. Scoot Bernstein, pengarah operasi Little Malaysia yang mempunyai pengalaman selama 16tahun menjadi jurulatih di Little Gym, kanak-kanak belajar dengan lebih baik melalui permainan dan kajian menunjukkan bahawa bermain juga dapat membantu perkembangan otak kanak-kanak. 


Wati harap apa yang wati kongsikan ini,akan memberi manfaat untuk kita semua.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

CIK WATI SHOPP PENGEDAR SHAKLEE KEMAMAN YANG AKTIF.COD BANDAR CUKAI,BERENJUT,DUNGUN. © . Designed by MaisarahSidi.com